A terhességi cukorbetegségről

A terhességi cukorbetegség vagy gesztációs diabétesz egyre több kismamát érint. Az első trimeszterben némileg csökken a vércukorszint, de a másodikban már növekszik.

A várandósság során nő a szervezet inzulinigénye (akár 3-4-szeresére) és a hasnyálmirigy inzulin termelése. Ennek hátterében a várandósság alatt a méhlepény által termelt HPL/HCS, HCG állhat, továbbá a megnövekedett adrenocorticotrophormon (ACTH), kortizol, ösztrogének, progeszteron, prolactin és magasabb inzulin antitest szintek felelősek. Amennyiben ezt a fokozott inzulinigényt a várandós hasnyálmirigye nem tudja kielégíteni, úgy a szénhidrát anyagcsere felborul, és kialakul a terhességi cukorbetegség, leggyakrabban a harmadik trimeszterben.

 Amint kiderül a terhességi diabétesz, a kismamának jobb esetben csak speciális szénhidrát diétát írnak elő, naponta 5-6-szor kell étkeznie meghatározott időpontokban, és rendszeresen ellenőrzésre kell járnia. Célszerű beszereznie egy otthon is használható cukormérőt, amivel legalább napi kétszer meg kell mérnie a cukrát (általában reggeli után 1-1,5 órával, illetve ebéd vagy vacsora után is 1-1,5 órával).

A jó hír az, hogy az esetek döntő többségében (amennyiben az anyuka nem volt a terhessége előtt is cukorbeteg) a szülés után hamarosan rendeződik a kismama cukra, lévén a méhlepény szülés után már nem játszik szerepet a szervezete működésében.

keep-calm-and-prevent-diabetes-6.png

(tovább…)

Málnaálom: gyors házi málnafagylalt, amiből bátran ehetsz

Várandósságom alatt édesség iránti vágyam egyik megmentője volt a házi cukormentes fagylalt, amit lelkesen kanalazott a családom is. Mivel itt a kánikula, hétvégére ezt a könnyű receptet hoztam, amit cukorbetegek is nyugodtan fogyaszthatnak, és ami ráadásul fagylaltgép nélkül is elkészíthető! Akár friss, akár fagyasztott málna mehet bele. :-) Cukorbetegség és inzulinrezisztencia esetén a szénhidrát diéta része lehet.

Házi málnafagylalt

 

málna fagylalt szénhidrát diéta cukorbetegség inzulinrezisztencia

 

Hozzávalók:

  • 35 dkg málna
  • 88 dkg (2 nagy pohár) görög joghurt
  • 1 citrom reszelt héja
  • 3 evőkanál (6dkg) nyírfacukor vagy más bevált édesítőszer

 

Elkészítése:

  • Tedd egy tálba a hozzávalókat, szabadítsd rá a botmixeredet, töltsd egy jól záródó műanyag dobozba, és tedd a mélyhűtőbe.
  • 1 óra múlva újra mixeld meg, és ezt 3-4 szer még tedd meg, hogy a jégkristályok jól összetörjenek, és kellemes, krémes állagú fagyit kapj.
  • Készítés közben kóstold meg, elég édes lesz-e Neked.
  • Ha úgy érzed, elbírna még egy kis citromot, facsard bele a citrom egyik felét (persze ezt hozzá kell számolnod a szénhidrátokhoz, de ez szerencsére nem nagy tétel: egy közepes méretű citrom esetében is kb. 2 g ch-ot jelent/ a teljes adag).

 

málna fagylalt szénhidrát diéta cukorbetegség inzulinrezisztencia

 

A számok: 

1 gombóc összesen 4,3g szénhidrátot (ch) tartalmaz, így tipikusan olyan édesség, amiből akár mennyiséget is ehetünk. :-)

Tippek:

  • Töltsd pálcikás fagylaltformába, a gyerekek is imádni fogják, mert nem csak egészséges, de nagyon finom is! Fogyasztás előtt tartsd pár pillanatra meleg víz alá, úgy könnyebben kijön a pálcikás fagyi a formából.
  • Az utolsó botmixelés után már inkább kis dobozokba rakd! Érdemes 20-30 perccel fogyasztás előtt kivenni a mélyhűtőből.
  • Ha nagyon lelkes vagy és zavarnak a málna magjai, a málnát passzírozhatod az összekeverés előtt.

Ha elakadnál, nyugodtan kérdezz, itt vagyok! :-)

Jó étvágyat!

Dietetikus* által jóváhagyott 8 hetes, tavaszi szénhidrát diétás online tanfolyam indul sok-sok ajándékkal és HÚSVÉTI RECEPTFÜZETTEL, ha cukorbetegként, inzulin-rezisztensként vagy életmódváltóként Te is arra vágysz hogy az életmódod ne a lemondásokról, hanem az élvezetes ízekről és örömteli pillanatokról szóljon! UTOLSÓ PILLANATOK JELENTKEZNI!

 

Cukorbetegség szénhidrát diéta tanfolyam karácsony
Inzulinrezisztencia szénhidrát diéta tanfolyam karácsony
életmódváltás szénhidrát diéta tanfolyam karácsony

Már csak ennyi időd van jelentkezni:

Nap

:

Óra

:

Perc

:

Mp

Napi posztjaimat és videós bejelentkezéseimet

kövesd INSTAGRAMON is!

 

Lipták Nóra, diétás tanfolyamvezető, étrendíró és gasztroblogger vagyok.

Egykori terhességi cukorbetegként kezdtem el írni 2014-ben a Diéták & Álmok blogot, majd inzulin-rezisztensként folytattam. 2015-ben hoztam létre a Diéták & Álmok honlapot elsősorban azért, hogy minél hitelesebb információval, gyakorlati útmutatóval és receptekkel tudjam segíteni a sorstársakat. Küldetésemnek tekintem segíteni cukorbetegeknek, inzulin-rezisztenseknek és életmódváltóknak a szakember által előírt szénhidrát diétájukban való elindulást, illetve régóta diétázóknak új lendületet adni. Hiszem, hogy igenis lehet jóízűen diétázni! :-)

Kérdésed van a szénhidrát diétás tanfolyamokkal kapcsolatban? Írj nekem a nori@dietakesalmok.hu címre, igyekszem mihamarabb válaszolni!

Az e-mail tanfolyamok és az étrendek nem helyettesítik a diabetológiai, endokrinológiai és dietetikusi tanácsadást, hanem hatékonyan kiegészítik azt.

"Megosztva a Szénhidrát mentes ételek tárháza és minden ami egészséges facebook csoportban is"

Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
Instagram