Amikor a terhességi cukorbetegség tudatának első sokkja lecsengett, sok minden átfutott a fejemen: mi is az a szénhidrát diéta, mit ehetek, mit ihatok, mikor, hányszor és hogy fogom mérni a cukrom, fájni fog-e, hol vásároljak, hogy számoljak, stb-stb. De leginkább: ugye egészséges lesz a kisbabám? Lényegében ez rántott ki az önsajnálatból.

Először is meg kellett tanulnom, hogy azonos időpontokban egyek 3 óránként, és hogy mit mivel helyettesítsek. Pár hét után már szemre megmondtam, hogy egy alma vagy egy marék cseresznye hány dekagramm, illetve hogy adott köretből mennyit ehetek ahhoz, hogy ne lépjem túl az előírt szénhidrát mennyiségét. A jó hír az, hogy pár alapszabály betartása mellett a szénhidrát diéta teljesen élhető és tartható. Hogy miért? Lássuk:

  • nem éheztem igazán;
  • nem kellett lemondanom se szénhidrátról, se fehérjéről, se zsírokról, csupán ésszel megválasztani őket (a szervezetnek ezekre mind szüksége van);
  • mivel nem éheztem, nem voltak falási rohamaim.

Miért jó még a CH-diéta?

  • nem ugrál a vércukorszinted;
  • sok inzulinrezisztenciás nőnek segít helyreállítani a hormonháztartását, ezáltal elősegíti a könnyebb teherbeesést illetve magzatkihordást;
  • nem utolsó sorban csinosodhatsz, kismamaként sem hízol el, illetve a várandósság előtti alakodat is könnyebben visszanyerheted.

 

terhességi cukorbetegség szénhidrát diéta cukorbetegség inzulinrezisztencia

 

Miután kiderült a gesztációs diabéteszem, a 160 grammos szénhidrát diétát kellett betartanom, ami napi ötszöri étkezés esetén így néz ki:

7:00 – reggeli: 30 g szénhidrát (ch); 10:00 – tízórai: 20 ch 13:00 – ebéd: 50 g ch; 16:00 – uzsonna: 20 g ch 19:00 – vacsora: 40 g ch. Hiszem azt, hogy ettől egyénenként el lehet térni, és ha figyelünk a szervezetünk visszajelzéseire, érezzük is, hogy mi esik jól és mi nem. Érdemes ilyenkor az orvossal vagy a diétás nővérrel konzultálni, és közösen picit átvariálni a számokat. Például nekem nem esett jól reggelire ennyi szénhidrátot enni, így ebből picit lecsippentettünk, cserébe este 10-kor még megehettem mondjuk egy fél almát, mert akkor meg jól esett.

Szokták javasolni, hogy szerezzünk be egy otthon is használható vércukormérő készüléket, és legalább kétszer mérjünk vele egy nap: reggeli után 1-1,5 órával mindenképp, illetve ebéd és/vagy vacsora után 1-1,5 órával. Az elején nagy lelkesen minden étkezés után és éhgyomorra is mértem, de ahogy megyünk előre az időben, már nem ez teszi ki minden gondolatunkat, beáll egy rutin, életünk természetes részévé válik.

Az első 2 hét tulajdonképpen egy bevezető szakasz: részben a számolgatásról szól, rutinszerzésről, feltérképezésről. Még nem biztos, hogy a leggyakorlottabban állítjuk össze az étrendünket. Ergo néha benézünk ezt-azt, és rájövünk, hogy amit kigondoltunk magunknak uzsonnára, nagyjából annyira elég, hogy a vacsorát már f6-kor türelmetlenül várjuk. Viszont már odafigyelünk a számokra, ezzel sokat tettünk magunkért. Ami jó, hogy idővel könnyebb lesz, és már magától jön minden.

A lényeg, hogy bármennyire is fájdalmas először szembesülni a ténnyel: akár a cukorbetegséggel, akár a túlsúllyal, megvan mindennek a jó oldala is, csak észre kell venni és nem félni kreatívnak lenni. Magyarul: ha ezt dobta a gép, hozzuk ki belőle a maximumot! :-)

Következik: Elismerésben részesültem

Utána: Triplacsokoládé torta és örömünnep

Hamarosan: Vágjunk bele! :-)

Jó étvágyat!

Napi posztjaimat és videós bejelentkezéseimet

kövesd INSTAGRAMON is!

 

Lipták Nóra, diétás tanfolyamvezető, étrendíró és gasztroblogger vagyok.

Egykori terhességi cukorbetegként kezdtem el írni 2014-ben a Diéták & Álmok blogot, majd inzulin-rezisztensként folytattam. 2015-ben hoztam létre a Diéták & Álmok honlapot elsősorban azért, hogy minél hitelesebb információval, gyakorlati útmutatóval és receptekkel tudjam segíteni a sorstársakat. Küldetésemnek tekintem segíteni cukorbetegeknek, inzulin-rezisztenseknek és életmódváltóknak a szakember által előírt szénhidrát diétájukban való elindulást, illetve régóta diétázóknak új lendületet adni. Hiszem, hogy igenis lehet jóízűen diétázni! :-)

Kérdésed van a szénhidrát diétás tanfolyamokkal kapcsolatban? Írj nekem a nori@dietakesalmok.hu címre, igyekszem mihamarabb válaszolni!

Az e-mail tanfolyamok és az étrendek nem helyettesítik a diabetológiai, endokrinológiai és dietetikusi tanácsadást, hanem hatékonyan kiegészítik azt.

"Megosztva a Szénhidrát mentes ételek tárháza és minden ami egészséges facebook csoportban is"

Facebook
YouTube
YouTube
Pinterest
Pinterest
Instagram